På cyklen i regnvejr

Der er blevet lovet regnvejr, og du havde egentlig planlagt at tage cyklen på arbejde. Skal du tage bilen eller bussen i stedet? Nej, du skal da op på cyklen alligevel. Under historien her, kan du finde flere gode grunde og råd til at tage den rigtige beslutning.

Når man cykler til arbejde i regnvejr, føles det ofte som om, at man bliver utrolig våd. Men er det altid sådan? Og hvor ofte regner det egentlig? - Vel og mærke i mængder, hvor man kan blive rigtig våd, og på de tidspunkter, hvor folk normalt er på vej til og fra arbejde?

Lad os for anskuelighedens skyld se, hvad der sker for en fiktiv person - lad os kalde hende Signe.

Det regner sjældent på Signe

Signe bor lidt nord for København og cykler hver dag fra Gladsaxe til Østerbro mellem klokken 7:25 og 7:55 og tilbage igen mellem 15:35 og 16:05.

Signe har ikke noget imod, at det drypper lidt, men at cykle i let regn (0,4 mm) i en halv time, det synes hun, er for vådt.

Signe arbejder på hverdage og holder fri i weekenden og på helligdage. Det giver i alt 498 ture fra eksempelvis september 2002 til og med august 2003.

Bemærk, at selv om Signe naturligvis holder ferie ind imellem, så har hun altså ikke gjort det i den undersøgte periode.

Hvor tit er Signe så blevet våd på vej enten til eller fra jobbet det seneste år?

Svaret er: Faktisk meget sjældent. På sine 498 ture var det kun 17 gange. Det svarer til 3,5% af turene eller i snit 1½ gang pr. måned.

Nu kan man jo ikke lave robust statistik over den slags med baggrund i kun et års data, idet vejret varierer meget fra år til år. I den undersøgte periode var vinteren og foråret meget tørre, hvorimod i et normalt år undgår man ikke helt at blive våd fra februar til april. Men en mere omfattende undersøgelse, som DMI har lavet i 1994 for Dansk Cyklistforbund, viste nogenlunde samme resultat. Da var det overordnede resultat, at man bliver våd på ca. 4 % af turene i Københavnsområdet og ca. 5 % i Herningområdet.

Temaansvarlig Henrik Vedel
Opdateret 30. august 2018

Viden om vejr og klima

Se alle

Det varmeste år nogensinde, oversvømmelser og smeltende is: Her er den europæiske klimatjenestes nye rapport

15. april 2025. 2024 blev det varmeste år, Europa nogensinde har set, med lange hedebølger og et utal af tropiske nætter. Samtidig...

På toppen af DMI kan man se håb i horisonten for pollenallergikere

14. april 2025. Målet med et banebrydende forskningsprojekt, der både gør brug af DNA-analyser og kunstig intelligens, er at levere mere...

’Nationalt Risikobillede 2025’ i et DMI-perspektiv

11. april 2025. ‘Nationalt Risikobillede 2025’ fra Styrelsen for Samfundssikkerhed sammenfatter de største samfundsmæssige risici i den...

Laveste havisudbredelse i Arktis nogensinde

3. april 2025. En ’varm’ vinter i Arktis lakker mod enden og giver den laveste vinterudbredelse af havisen nogensinde målt. Omkring...

Vejrudsigt ændrer udseende efter brugerønsker

2. april 2025. DMI’s brugere har efterspurgt flere detaljer under ’Find dit lokale vejr’ på dmi.dk. Det ønske er nu blevet til...

Ny bølge af tidevand for 2025 og 2026

31. marts 2025. Hvert år bliver prognoserne for tidevand genberegnet og forfinet, og næste år i rækken bliver lagt til tabellerne. I år har...

Meteorologiens dag: Sammen lukker vi hullerne i den tidlige varsling

23. marts 2025. På Meteorologiens Dag 2025 sætter Verdens Meteorologiske Organisation, WMO, fokus på initiativet ’Early warning for all’....

Forårssolen kræver godt med smørelse

18. marts 2025. De kommende dage breder forårsstemningen sig med sol og gradvist stigende temperaturer. Ozonlaget, der normalt skal...

DMI’s AI-model trænet på Gefion-supercomputeren forudsiger vejret på få minutter med høj præcision

17. marts 2025. Efter blot få måneders træning på Gefion-supercomputeren nærmer DMI's nye AI-baserede vejrmodel sig hastigt ydeevnen for...