Det er ikke bare en illusion, hvis du synes, det er sjovere og nemmere at cykle om sommeren. Det er faktisk lidt hårdere at cykle i koldt vejr end i varmt. fordi luftens tæthed stiger.
Som cyklist tvinger luften dig til at yde en endnu større indsats i kulden. Også selv om vi ser bort fra de ekstra lag tøj, du ifører dig, og den måske tungere cykel, du transporterer dig selv på i vinterperioden.
Luftmodstanden stiger, fordi luftens tæthed stiger. Og det skyldes blandt andet lavere temperaturer.
Vil du holde samme hastighed om vinteren, skal du derfor træde hårdere i pedalerne. Du skal faktisk træde 7 % flere watt eller ca. ét gear på en racercykel.
Iskolde kalkulationer
Den primære årsag til årstidsvariationerne af luftens tæthed (også kaldet den dynamiske viskositet) er ændringer i luftens massefylde. Luftens massefylde styres hovedsagligt af lufttryk og temperatur, sådan at højere lufttryk og lavere temperatur giver højere massefylde, og dermed også en højere tæthed.
Når luftens tæthed stiger, så stiger den kraft også, som skal til for at gennembryde luften. Med andre ord. Luftmodstanden stiger, når luftens tæthed stiger. Og det skyldes blandt andet lavere temperaturer.