Hvorfor punkterer cykler altid i regnvejr?

Bruger man sin cykel bare til lidt mere end at hente morgenmad ved bageren om søndagen, har man næsten med sikkerhed prøvet at punktere i regnvejr. Men hvorfor er det egentlig, at cykeldækket har så svært ved at holde på luften, når vejret er vådt? Fire grunde øger risikoen for punktering.

Cyklist i regnvejr

En pladdervåd cyklist på farten.

Grus på cykelstien

Grus skyllet ud over en cykelsti af kraftig regn.

Forklaringen har naturligt nok med vand at gøre. Vand der skyller, vender, klistrer og smører.

Der er faktisk ikke færre end fire måder, hvorpå regn hjælper en lille, hensynsløs og regnvåd flinteskærv - eller for den sags skyld et glasskår - med at få sine sylespidse tænder dybt begravet i en uskyldig cyklists dæk.

  • Regn - særlig kraftig regn - skyller grus fra rabatten ud på asfalten (oftest på stier, sjældnere på veje).
  • Regndråber 'slår' til småsten, så de vendes rundt, og oftere end ellers ender med spidsen opad. En sten vejer mindst i den ende, hvor den er spids, og derfor ender denne del som udgangspunkt med at vende opad.
  • Regn gør dækkene våde, så småsten klistrer til gummiet.
  • Regn virker som smøremiddel, så sten nemmere kan arbejde sig langt ind i dækket.

Oven i hatten (eller cykelhjelmen) bliver glasskår næsten umulige at se - og undvige - når vejen er våd. Det øger selvsagt risikoen for punkteringer yderligere.

Men er der så overhovedet noget, man kan gøre, andet end at holde helt op med at cykle i regnvejr? Der er ikke nogen mirakelkur, men dog et par forholdsregler man kan tage:

  • Skift dæk inden slidbanen er helt væk.
  • Køb dæk med indlæg, der mindsker antallet af punkteringer. Indlæg kan også købes separat.
  • Pump dækkene forholdsvist hårdt (hvor hårdt et dæk må pumpes, står på siden af det).
  • Rens dækkene for småsten med spidsen af en kniv før og efter en regnvejrstur.
  • Undgå så vidt muligt grus på vejen.
  • Lyt efter det rytmiske dak-dak, der fortæller, når en større sten har sat sig fast i dækket.
  • Medbring ekstra slange, dækjern, pumpe og eventuelt værktøj til at afmontere hjulet, hvis uheldet skulle være ude. Men husk at man ikke kan lappe i regnvejr.
  • Nogle cykelryttere bruger også det trick, at de 'renser' dækket for småsten med håndfladen, mens de kører. Metoden kan ikke anbefales, med mindre man er lidt af en cykelakrobat og for øvrigt har handsker på.

Sidst men mindst er det selvfølgelig en god idé at planlægge med lokaludsigterne og nedbørradaren i baghovedet. Der er jo ingen grund til at cykle i regnvejr, hvis man kan blive fri.

God tur.

Temaansvarlig Henrik Vedel
Opdateret 30. august 2018