Når Forsvaret sender de særligt udvalgte soldater til Grønland har de gennemført et kursus på DMI, hvor de fået en grundlæggende viden om vejr og is i Grønland.
Kurset afholdes hvert år over to dage i trygge og lune omgivelser på Østerbro, hvor erfarne meteorologer og is-analytikere fra DMI trækker linjerne op de kommende slædeførere og stationsspecialister, inden de skal op på isen i Nordøstgrønland.
– Inden isen lagde sig, fulgte vi dagligt DMI’s meldinger. Kurset i København gav mig værktøjer til at forstå iskort og vejrbilleder, som bruges i daglig tjeneste. I Nordøstgrønland er vejret vores største modstander, og DMI’s varsler er en fast del af beslutningsgrundlaget, siger kursuslederen med ansvar for Slædepatruljen Sirius og Stationsspecialist Forskole ved Specialoperationskommandoen. Årets kursus er netop afholdt, hvor aspiranterne har været i gang nogle måneder. De har brug for grundlæggende viden om havis, strømforhold, gletsjere og det ofte særdeles udfordrende vejr i den nordlige del af Rigsfællesskabet, inden vejret i Nordøstgrønland viser tænder.
– Når man først er ude i mørket på isen i Grønland, skal man vide så meget som muligt. Om en særlig strøm gnaver i isen nedefra, eller om beskaffenheden af et fjeld og vindretning tilsammen giver pludselige dødsensfarlige faldvinde, siger DMI’s erfarne grønlands-meteorolog Flemming Geisler-Skou, der står for afvikling af kurset.
Vrede vinde
– Soldaterne fra Slædepatruljen Sirius er nogle hårde hunde, og temperaturen skal nærme sig minus 50 grader, før det for alvor påvirker deres arbejde. Selv i Grønland er det sjældent, det bliver så koldt, men vinden er en helt anden snak, siger Flemming Geisler-Skou.
Vinden i Grønland går populært sagt fra nul til hundrede på meget kort tid – eller i meteorologsprog: fra ganske svage vinde til kuling, storm eller det der er værre. Snefygning som følge af vind forringer sigtbarheden, så man bogstaveligt talt ikke kan se en hånd for sig, og samtidig kan havis pludseligt bryde op og begynde drive. Selvom temperaturen ofte stiger, når det begynder at blæse, kan den følte temperatur i sådanne situationer give problemer med forfrysninger på grund af den såkaldte chill-faktor.
Disse og andre relevante vejrforhold forsøger DMI at beskrive i den daglige vejrudsigt, der sendes til vovehalsene. Men det er godt selv at kunne genkende tegn på mulige forandringer i vejret, det lærer soldaterne på DMI-kurset.