DMI trækker i cykeltøjet

Fredag den 1. juli åbner verdens største cykelløb Tour de France på dansk jord. Det er en historisk begivenhed, og derfor har DMI’s meteorologer et ekstra øje på vejrudviklingen i den kommende tid.

Storebæltsbroen

På anden etape skal rytterne over Storebæltsbroen, og her kan både vindretning og vindstyrke blive interessant for løbets udvikling.

Når Tour de France i de tre første dage af juli ruller ud i Danmark, er DMI klar med vejrudsigter til publikum langs etaperne og lidt ekstra vejrnørderier til de særligt cykelinteresserede.

Vejret er nemlig interessant både for publikum, der skal ud på ruten for at se verdens bedste cykelryttere suse forbi, og for rytterne, der skal håndtere alskens vejrforhold, hvor især vind og eventuel nedbør kan stikke en kæp i hjulet.


Vejret kan afgøre cykelløb
Vejr kan være afgørende, når de store cykelmestre skal måle sig på styrke og taktisk snilde. For en drilsk sidevind kan splitte feltet, og kraftige byger kan gøre vejene glatte som sæbe med risiko for styrt – og hvis vejret virkelig viser tænder med skybrud eller kraftig regn, kan der opstå farlige situationer for både publikum og ryttere.

Derfor har DMI ekstra øje på vejret både op til, og mens Tour de France er i Danmark. De ekstra øjne udgøres fast af DMI’s meteorolog Lars P. Holtmann sammen med dagens vagthavende meteorolog. 

- Her en uges tid før første etape svinger vejrprognoserne fra roligt solskinsvejr i den ene modelkørsel til skybrudslignende regn i den næste. Det er ikke ualmindeligt, at prognoser ændrer sig, når vi er mange dage fremme i tid. Når vi kommer lidt tættere på, retter prognoserne som regel ind og bliver mere entydige, men lige nu er usikkerheden stor, forklarer Lars P. Holtmann.

Mens især risikoen for farligt vejr optager meteorologerne, er det rent cykelløbstaktisk også interessant, hvordan vejrforholdene bliver på løbets anden etape, der slutter lige efter Storebæltsbroen i Nyborg.

- Når rytterne skal over Storebæltsbroen, vil vinden være relativt kraftigere af to årsager: Der er ikke mange bygninger eller træer til at bremse vinden, og desuden blæser det typisk kraftigere, jo højere vi kommer op. Også vindretningen kan få stor betydning alt efter, om der er mod, med- eller sidevind, forklarer Lars P. Holtmann og afslutter:

- Om sommeren har vi dog ofte ret rolige vindfold, så spørgsmålet er, hvor kraftig viden kan blive på broen – det bliver spændende at følge.

Som vejrmyndighed i Danmark vil DMI dagligt briefe en meteorolog fra det franske meteorologiske institut ’Meteo France’, der er tilknyttet Amaury Sport Organisation (ASO), som arrangerer Tour de France.

Du kan følge DMI’s vejrmeldinger op til Tour de France i ’Meteorologens kommentar’ og på DMI’s Twitterprofil.

Meteorologens kommentar: https://www.dmi.dk/meteorologens-kommentar/

DMI’s Twitterprofil: https://twitter.com/dmidk


Vejr til publikum
Hvis du planlægger at se cykelløb ude langs etaperne rundt omkring i landet, kan du altid finde den nyeste prognose på dmi.dk eller i DMI’s app.

Et godt råd er at supplere den automatiske prognose med meteorologens skrevne vejrudsigt. Hvis der er udsigt til byger, så kig en ekstra gang på www.dmi.dk, og tag regntøj med for en sikkerheds skyld – for byger er svære at forudsige med stor præcision.

Du kan i øvrigt finde gode råd til, hvordan du skal forholde dig på ruten her:

https://letourcph.dk/danmark-er-cykelland/rolf-soerensen-med-opfordring-inden-tour-france-danmark-lav-fest-men-pas-paa

Fakta I Tour de France-vejret

Find daglige vejrmeldinger i meteorologens kommentar her: https://www.dmi.dk/meteorologens-kommentar/

Find flere detaljer om Tour de France i Danmark: https://letourcph.dk/

Af Lars P. Holtmann, meteorolog
Anja Fonseca, DMI Kommunikation
24. juni 2022

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på Twitter og Instagram

Viden om vejr og klima

Se alle