01/13/22

’Anløb til gletsjer’ i Antarktis

DMI’s Istjeneste har netop hjulpet skibet Malik Arctica med at ’lægge til kaj’ ved en gletsjer i Antarktis. De smukke billeder fra turen, hvor isbjørne og vinter er skiftet ud med pingviner og sommer, viser også vigtigheden af iskort, når der sejles i isfyldt farvand.

Malik Atca 'ligger til kaj'

Malik Arcticas ankomst til gletsjeren skabte stor aktivitet på isen. Dronebillede: Malik Arctica, Royal Arctic Line

Sejlads i isfyldt farvand kan være meget farligt og bør kun være forbeholdt skibe og navigatører, der er vant til de svære forhold. Er skib og besætning forberedt på is, kan de alligevel både spare tid og brændstof på at have informationer om isforhold samt vind og vejr til rådighed. Derfor laver DMI’s Istjeneste iskort til gavn for sejladsen i Grønland, men ind imellem også andre steder, hvor skibsfarten forventer at møde is. I midten af december kom en noget mere usædvanlig opgave dog DMI’s iskortlæggere i hænde.

Skibet Malik Arctica, der ejes af Royal Arctic Line, skulle denne gang sydpå, helt til Antarktis med forsyninger til den tyske forskningsstation Neumeyer III (Working and living in Antarctica - AWI).
På den sydlige halvkugle er det pt. sommer, men det betyder langt fra isfri betingelser, og derfor var DMI’s Istjeneste i spil, da den mest optimale rute til og fra gletsjeren skulle fastlægges.

Ifølge Hans Henrik Light, som er iskortlægger ved DMI’s istjeneste, havde strømforhold og kraftig vind pakket isen godt sammen, så den i en periode på det sidste stykke mod Atka Bay var usejlbar:

”Malik Arctica ramte den første besværlige havis 21. december. Her lå havisen pakket tæt sammen med store isflager og isskruninger skubbet sammen pga. strøm og kraftig vind. Malik Arctica lå stille i næsten fem dage, før isen langsomt åbnede sig, og de kunne sejle videre.”

Efter en uges ophold ved iskanten gik udturen heldigvis lettere. Som det ses på kortet til højre, er ruten nøje lagt efter satellitbilleder, der afslører, hvor isen er, hvilken type is der er tale om, og hvor meget der er af den.

Malik Arctic er nu på vej mod nord igen for at afslutte rejsen i Bremerhaven/Ålborg i midten af februar. En lang rejse, der begyndte i midten af november (2021), hvor Malik sejlede fra Aalborg til Bremerhaven, hvor det blev lastet med forsyninger til forskningsstationen i Antarktis. I slutningen af december ankom Malik Arctica til Antarktis.

Dronebillede af Malik Arctica på vej mod Antarktis

Malik Arctica i isen på vej mod Antarktis. Dronebillede: Malik Arctica, Royal Arctic Line

Dronebillede: Malik Arctica, Royal Arctic Line

Dronebillede: Malik Arctica, Royal Arctic Line

Malik Arctica i den lyse nat

I Antarktis er det sommer og nætterne er lyse. Dronebillede: Malik Arctica, Royal Artic Line.

Kejserpingviner på isen

Kejserpingviner på isen ved Atka Bay og skibet i baggrunden. Foto: Malik Arctica, Royal Arctic Line.

Herunder ses satellitbilleder fra 25. december før Malik Arctica’s ankomst, hvor isen var tæt pakket. Nedenunder et satellitbillede fra 8. januar, hvor isen bestemte ruten ud.

Satellitbillede december

Satellitbillede fra 25. december, der viser hvordan havisen omkranser Malik Arctica. Malik Arctica kan ses som en lille plet i isen, mens positionen dagen før er markeret med rødt. Ændringen i position skyldtes, at hun var drevet med isen.

Satellitbillede januar

Satellitbillede tre uger senere viser, at sommerens indtog har haft en betydelig effekt på mængden af is. Desuden ses med rødt, hvordan mængden af is dikterer ruten væk fra Antarktis. Satellitbilledet baseret er fra sentinel-1 satellitten og er i utrolig fin opløsning, som også kan ’se’ gennem skyer.

Antarktis

Forskningsstationen Neumayer III, der ejes af tyske Alfred Wegener Institut, ligger på en gletsjer i Antarktis.

 

Af Iskortlægger Hans Henrik Light
Herdis Preil Damberg, DMI kommunikation
13. januar 2021

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på Twitter og Instagram

Viden om vejr og klima

Se alle