Hedebølgen går i gang
Fredag klokken 12 trådte DMI’s orange varsel for hedebølge i kraft. Det betyder, at vi forventer, at gennemsnittet af de højeste temperaturer over tre sammenhængende dage vil overstige 30 grader.
Varmen har allerede meldt sin ankomst.
Allerede klokken 13.40 er der målt over 30 grader flere steder i landet, og temperaturerne fortsætter med at stige. Lokalt kan vi i løbet af eftermiddagen komme op omkring 32 grader.
Samtidig er luften forholdsvis fugtig, og vinden er svag. Den kombination kan få varmen til at føles endnu mere intens. Derfor er det en god idé at søge skygge og huske at drikke rigeligt med vand.
I aften falder temperaturen kun langsomt, og ved solnedgang vil mange steder stadig have over 25 grader. Natten bliver også særdeles varm, og flere steder kan man opleve en tropenat, hvor temperaturen ikke kommer under 20 grader.
Find en søbrise
De lette vinde blæste fra syd fredag. Lørdag drejer de mod vest. Det betyder, at kystnære områder med pålandsvind kan få lidt lavere temperaturer end resten af landet. Så hvis varmen bliver lidt for meget, kan du søge mod kysterne og nyde en lidt svalere søbrise.
Selvom det allerede bliver meget varmt i dag, ser både lørdag og til dels søndag ud til at blive endnu varmere. Lørdag kan temperaturerne lokalt nå op omkring 35 grader, især i de sydlige og østlige egne af landet.
Der er risiko for tordenbyger i løbet af weekenden.
Især søndag, men også lørdag, kan enkelte byger udvikle sig. I områder, der bliver ramt, kan temperaturerne kortvarigt falde både før og efter bygernes passage, da regndråberne kan kortvarigt afkøler luften.
God weekend. Næste uge falder temperaturerne igen til 20 grader.
Du kan følge med i varslet her: https://www.dmi.dk/varsler
Af vagthavende meteorolog Stina Magndal, fredag den 26. juni kl. 14.45