Prognoser baseret på en planlagt rute
Når det gælder prognoser fra DMI for fx vinden, skal navigatøren - som det er i dag - ud fra sin planlagte rute selv finde netop de prognoser, som i tid og sted passer til ruten. Det kan være en lidt omstændelig proces med mulighed for at gøre fejl.
Med EPD-Ship i funktion taster navigatøren sin planlagte rute ind som en række positioner med tilhørende tidspunkter. Systemet viser så ruten på et elektronisk kort.
For hver position vises vindprognosen gældende netop for det tidspunkt, skibet ifølge planen vil være på positionen. Tilsvarende for prognoser for strøm, vandstand og bølger. Må ruten justeres, kan navigatøren hurtigt taste justeringerne ind og få et nyt skærmbillede frem med de justerede prognoser vist.
Om navigatøren er specielt interesseret i at få vist områder med fx høje bølger, kan EPD-Ship vise det på skærmbilledet på basis af den valgte kritiske bølgehøjde og dermed advare navigatøren, som så kan ændre sin ruteplan.
DMI leverer allerede nu prognoser for vindforholdene til EPD-Ship. I forbindelse med lukningen af Farvandsvæsenet i 2011 blev oceanografien opdelt, så Forsvaret tager sig af den militære oceanografi i og DMI af den civile oceanografi. Derfor vil DMI også snart levere prognoser for forholdene i havet: strøm, bølger og vandstand.
Prognoserne for både atmosfære og hav vil bygge på DMI’s egne modeller, som dækker de danske farvande. En mulig udvidelse er at dække farvandene globalt ved at supplere DMI's modeller med andre institutioners.
6. marts 2013.