Nordboere genetisk tilpasset koldere klima

En undersøgelse publiceret i tidsskriftet Science, dokumenterer at nordboere genetisk er tilpasset det koldere klima.

Forskere fra University of California har undersøgt bestemte gener hos 1125 mennesker fra hele kloden og påvist, at evnen til at holde varmen er afhængig af, hvor personen stammer fra.

Forbrændingen i kroppens celler kan enten gå til energi eller varme. Og hvad forskerne har konstateret er altså, at folk på høje breddegrader rent genetisk er designet til at lade en større del af forbrændingen gå til varme og en mindre del til energi.

Men genetisk bestemt varmeproduktionsevne er ikke den eneste måde, hvorpå mennesker er tilpasset livet forskellige steder på kloden. Man har f.eks. længe vidst, at folk fra tropiske og subtropiske områder ofte er høje og tynde - som f.eks. de kenyanske masaier. Det giver en stor hud-overflade i forhold til kropsvolumen, hvilket gør det nemmere at komme af med varmen. Til gengæld er folk fra polnære områder ofte mere kompakte - som mange inuitter. Det giver en mindre hud-overflade i forhold til kropsvolumen og gør det nemmere at holde på varmen.

Mennesket har - som en af de få arter på planeten Jorden - formået at indtage alle kontinenter og alle klimazoner. Et par af årsagerne tilhører selvsagt den teknologiske kategori (ild, tøj, vejrudsigter af høj kvalitet) men vores gener giver altså også en hånd med.

Science 2004, vol. 303, side 223-226.

12. februar 2004.