Kender du trafikkens hvide pletter?

Hvide pletter er indenfor glatføre-terminologi et sted, hvor der hurtigere bliver koldt og glat end andre steder. Derfor er det vigtigt, når der er risiko for glat føre, at trafikanter udviser ekstra opmærksomhed, når de passerer disse 'hvide pletter' på deres vej.

Jorden koldere end luften

Først er det vigtigt at være opmærksom på, at den temperatur meteorologerne forudser i deres vejrudsigter er i to meters højde. Det vil i mange tilfælde betyde, at temperaturen på jordens overflade er lavere - i hvert fald, når solen er gået ned og der ikke er nogen (eller kun få) skyer på himlen.

Glatføreuheld. Foto: Niels Hansen.

Eksempel på massivt - næsten landsdækkende - glatføre i Danmark.

Det er derfor en god tommelfingerregel, at hvis vejrudsigten nævner temperaturer ned til +3 grader eller lavere, så er der risiko for frost ved jordens overflade, og dermed øges risikoen for glat føre.

Forskel på vejbanens temperatur og luftens temperatur

Vejbanerne kan i ekstreme tilfælde godt være 5-7 grader koldere end luftens temperatur. Det kræver at det er helt skyfrit og at vinden ikke rør på sig.

Men normalt er det ofte samme temperatur eller op til 2-3 graders forskel.

Da skyerne er med til at holde på varmen, er det en god idé at holde øje med skydækket, når temperaturen ligger nede omkring +3° C eller under. I disse situationer stiger risikoen for glat føre markant.

Endelig skal vi naturligvis også være særligt opmærksomme, hvis der er eller kommer sne eller is på overfladen lidt længere fremme på vintersæsonen.

Der findes flere forskellige typer af glat føre i vinterhalvåret: rim, sjap, sne eller is, og nogle steder er mere udsatte for at blive glatte end andre.

De områder, hvor 'hvide pletter' kan opstå, er nævnt herunder. Når vi bevæger os ind i disse områder, er der risiko for glat føre, og trafikanter skal være særligt varsomme:

Hvide pletter

  • Lavninger i landskabet
  • Skyggestrækninger
  • Læstrækninger
  • Huller, der giver mulighed for små vandpytter, der fryser til is
  • Strækninger med fugtige områder i nærheden (hav, søer, moser eller åer)
  • Broer

De fleste trafikanter kender godt de 'hvide pletter' på deres normale rute. Mange ulykker sker alligevel på disse ruter, fordi trafikanterne ikke er opmærksomme på, at der kan være glat netop den dag.

Dertil kommer de ulykker der sker, fordi trafikanter er ude på ukendte strækninger og derfor får en ubehagelig overraskelse.

Temaansvarlig DMI-kommunikation
Opdateret 3. september 2018