Ny cookie-boks: ’Nej tak’ er nu det lette valg

DMI retter sin cookie-boks til efter den nye vejledning fra Datatilsynet. Med den nye cookie-boks bliver det nemt at sige ’nej tak’ til cookies på hjemmesiden.

Ny samtykkeboks på dmi.dk

DMI lancerer i dag en ny cookie-boks på dmi.dk. Ændringen kommer efter Datatilsynet i begyndelsen af sidste uge udsendte en ny vejledning om samtykke på hjemmesider.

Vejledningen bygger på en principiel afgørelse, hvor Datatilsynet har udtalt kritik af DMI’s tidligere cookieboks på dmi.dk. Blandt andet fordi det har krævet for mange klik at sige ’nej tak’ til behandling af personoplysninger ved det indledende besøg på dmi.dk. Med den nye løsning imødekommer DMI de nye retningslinjer fra Datatilsynet.

’Vores brugere skal selvfølgelig kunne besøge vores hjemmeside i forvisning om, at alle regler bliver overholdt. Derfor har vi nu rettet vores cookie-boks til efter den nye, klare vejledning fra Datatilsynet, hvor vi har bestræbt os på, at komme i mål så hurtigt som muligt med den vigtigste ændring, nemlig det - at det nu bliver nemt at takke nej til cookies,’ fortæller Tania Engbo Dyck-Madsen, som er afdelingschef for Kommunikation og Samarbejde på DMI.

Med Datatilsynets vejledning skal det nemlig være lige så let at sige nej som at sige ja til cookies, og det skal være muligt for den enkelte bruger at vælge de cookies aktivt til, som den pågældende bruger ønsker.

’Vi har med den nye løsning gjort ”nej tak” til den nemme løsning. Det betyder dog også, at ønsker brugerne cookies, så de fx kan se vores Twitter-opdateringer på siden, skal de nu vælge dem aktivt til,’ forklarer Tania Engbo Dyck-Madsen og afslutter:

’For at leve 100 % op til vejledningen mangler vi stadig nogle små ændringer, men de kræver involvering fra vores eksterne samarbejdspartnere. Vi har derfor i første omgang prioriteret at gå hurtigt ud med den vigtigste ændring, men arbejder selvfølgelig på at løse de sidste udfordringer så hurtigt som muligt.’

Kort om sagen

Datatilsynet har på baggrund af en klage udtalt alvorlig kritik af DMI's behandling af personoplysninger i forbindelse med visning af bannerannoncer på instituttets hjemmeside.

På baggrund af Datatilsynets kritik har DMI nu tilrettet samtykkeboksen på dmi.dk. Tidligere krævede samtykkeboksen på dmi.dk, at den besøgende valgte ’Cookie-indstillinger’ for derefter at vælge ’Opdater samtykke’. En sådan ’et klik-væk’ fremgangsmåde er efter Datatilsynets opfattelse ikke gennemsigtig og dermed ikke lovmedholdelig. ​​

Af DMI Kommunikation
24. februar 2020

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på Twitter og Instagram