Verdens istjenester: Hvordan imødekommer vi konsekvenserne af klimaforandringer?

DMI har netop været vært for et møde mellem verdens 14 istjenester i København. Her var der fokus på, hvordan den nyeste forskning kan operationaliseres og bruges i istjenesterne – så sikkerheden til havs og i isfyldt farvand forbedres. Det er særligt vigtigt i en tid, hvor klimaforandringer resulterer i nye sejlruter.

Deltagere til IICWG i København 2019

Her ses deltagerne til det 20. årlige IICWG møde, som fandt sted fra den 23-27. september 2019 i København.

I sidste uge mødtes verdens 14 operationelle istjenester, der dækker både Arktis og Antarktis - i København. DMI var vært for mødet ’20. Internationel Ice Charting Working Group’ også kaldt IICWG, hvor temaet var ’Responsive Ice Services: Innovating Science and Service for a Changing Environment’.

Der var især fokus på, hvordan den nyeste forskning inden for fx højtopløselige satellitbilleder og kunstig intelligens kan operationaliseres og bruges i istjenesterne. Det er særligt vigtigt i en tid, hvor klimaforandringer resulterer i forandrede forhold for skibstrafikken.

Isfyldt farvand er farlig for skibstrafikken

Omkring 90 eksperter med speciale i havis og isbjerge brugte ugen på at udforske, hvordan forskning kan forbedre sikkerheden til havs i isfyldt farvand.

Sejlads i isfyldt farvand er nemlig farligt, og bare fordi et område bliver betegnet som ’åben for sejlads’, så er det ikke nødvendigvis fri for is. Drivis, isskosser, isbjerge og andre typer is, flyder i havets overflade til fare for skibstrafikken – især når vejret volder problemer med blæst og dårlig sigtbarhed.

Mødet blev afsluttet med et ’statement’

Ved mødets afslutning var der enighed om følgende udmelding eller ’statement’:

‘As noted by the Intergovernmental Panel on Climate Change, the extent of Arctic sea ice is declining in every month of the year, and it is getting thinner. As the impacts of climate change become more evident, information about sea ice and icebergs is becoming available on many Internet sites. While most of this information is credible, much of it is not designed for maritime operations and may not take into consideration requirements important to vessels. Ice navigators are cautioned to ensure that they know the limitations of any ice information source they access. When in doubt, contact your national Ice Service or maritime authority.’

Løst oversat handler det om, at udbredelsen af is i Arktis bliver mindre og tyndere år for år, hvilket også underbygges af FN’s klimapanels seneste særrapport. Efterhånden som følgerne af klimaforandringer bliver mere tydelige, ligger der i stigende grad flere informationer om havis og isbjerge tilgængeligt på internettet. Det meste af denne information er troværdig, men den er ikke designet til skibsfarten. Det er derfor vigtigt, at is- og søfartsnavigatører kender til begrænsningerne af de forskellige kilder, de bruger. I tilfælde af tvivl, skal man kontakte de nationale istjenester.

Læs den fulde pressemeddelelse her.

Læs mere om IICWG her.

Kommunikation 30. september 2019.

Følg DMI på Twitter og Instagram
Hent vores app til iPhone eller Android
Se DMI's nyhedsarkiv