Gletsjer-is udfordrer styrmænd ved Vestgrønland

Ekstraordinært høje koncentrationer af gletsjeris i 2011 og 2012 ved Vestgrønland har gjort sejladsen med gods vanskeligere. Derfor leveres gods til byerne fra Nanortalik i syd til Ilulissat i nord jævnligt med forsinkelser på op til en uge. Istjenestens service til skibene kombineret med DMI's byvejr på hjemmesiden har dog betydet en mere forsvarlig og regulær sejllads, fortæller Gert Bjerre, som er skibsfører på et af Royal Arctic Lines containerskibe.

Sejlads mellem isfjelde, skosser og flager. Farten er bare 2 til 5 knob, og området er Jacobshavn Isfjord.

"Man må sno sig," siger Gert Bjerre. Han styrer Irena Arctica, som er en såkaldt kystfeeder: et containerskib, som distribuerer containere langs Grønlands vestkyst mellem Nanortalik i syd til Ilulissat i nord. Men Gert Bjerre er vant til sejlads i isfyldt farvand, og skibet er isforstærket, har dobbeltskrog og har 8 000 HK bag hver af sine skruer. Om natten kan tre isprojektører tændes, og med et joystick kan styrmanden spotte isen omkring skibet.

Mere gletsjeris ved Jacobshavn Isfjord

Når Irena Arctica på sin rute langs Grønlands vestkyst sejler ind mellem isfjelde, skosser og flager, skal skibsføreren, vagthavende styrmand og skibsassistenten være yderst opmærksom. I de to sidste forår-sommer-sæsoner er mængden af gletsjeris i området omkring Jacobshavn Isfjord øget, og dens udstrækning har også været større end set i tidligere sæsoner.

Skibene, som forsyner byerne med gods, har måttet sænke farten. I nogle tilfælde har skibene helt måttet annullere anløb til havne på grund af for høje koncentrationer af is.

Blåt og hårdt

Gletsjerisen er dannet på land af sammenfrossen sne og smeltevand. Den er hårdere end den is, der er dannet ved frysning af havis, og den kendes på sin turkisblå farve.

"Gletsjerisen er svær at bryde, selv for isforstærkede skibe," siger Gert Bjerre.
"Der skal også gode manøvreegenskaber og stor maskinkraft til. Kan man ikke sno sig forbi, kan det blive nødvendigt at sætte stævnen stilfærdigt mod en skosse og så skubbe den væk."

Ingen frisk frugt

Hvis det blæser op, og isen går i drift, kan det blive helt umuligt at sejle ind til byernes havneindsejlinger.

"I april måned kunne vi ikke anløbe Ilulissat men måtte vente til ugen efter med at få losset og lastet vore containere," fortæller Gert Bjerre.
"Det går ud over butikkernes kunder. De må nøjes med frugt og grønt, som er en uge ældre."

Tjek på is og vejr

Isens koncentration og drift er uden for menneskenes magt, men alligevel opretholder containerskibenes en intensiv sejlads året rundt.

"Uden DMI's Istjeneste kunne vi ikke sejle så regelmæssigt, som vi gør i dag," siger Gert Bjerre. Istjeneste forsyner skibsfarten løbende med oplysninger om isforholdene primært i Sydgrønland. Det sker med iskort og satellitfotos.

På hver isrekognoscering, som Istjenesten foretager med helikopter, fotograferer isnavigatøren, og billederne gøres straks tilgængelige via internettet. Det er en ny service, som Gert er glad for.

"Billederne er meget nyttige for os, når vi sejler i Sydgrønland, og supplerer ismeldingerne fint. Vi tager også ofte en snak med Istjenesten over telefonen før og efter en rekognoscering og får svar på mere specifikke spørgsmål."

Når der er optræk til dårligt vejr, rådfører Gert Bjerre sig med vejrtjenesten i Kangerlussuaq. Og så klikker han ind på DMI's hjemmeside:
"Jeg bruger både byvejr og kystvindsproduktet dagligt."

6. november 2012.

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på Twitter og Instagram

Viden om vejr og klima

Se alle