Anmeldelse: Vejret gennem 5000 år

Nyt vejrværk er intet mindre end en vidende, læsværdig og 100% gennemført ekspedition gennem en videnskabelig disciplins historie. På dansk! Af en dansker!

Erik Rasmussen har ikke overladt meget til os andre at sige om meteorologi, efter Vejret gennem 5.000 år er kommet på gaden. Vi skal nok finde på noget, men vi skal lede længe efter det. Så omfattende et værk er der tale om; en vidende, læsværdig og 100% gennemført ekspedition gennem en videnskabelig disciplins historie. På dansk! Af en dansker!

Bogen burde dog rettelig hedde 'Meteorologien gennem 5000 år', for det er, hvad indholdet reelt er. Men mon ikke en og anden forlagsredaktør har gennemskuet, at den titel ville koste 25% af salget? Vi er langt flere danskere, som beredvilligt svarer 'ja' til spørgsmålet "Ka' De li' vejret?" end til "Ka' De li' meteorologi?" Fagområdet sniger sig dog ind på forsiden med undertitlen 'Meteorologiens Historie', men den bruges ikke konsistent på ryg og titelblad.

Bogen er altså - titlen til trods og heldigvis - ikke en slavisk gennemgang af vejrforholdene fra 3.000 år før Kristi og frem. Den er snarere en slags 'vejrforudsigelsernes historie', eller som forfatteren selv udtrykker det: En videnskabs- og kulturhistorisk redegørelse [for meteorologi]. Bogen er opbygget i enkelte, afsluttede kapitler, der minder en del om artikler, hvad de da også oprindeligt er i en vis udstrækning. Erik Rasmussen har nemlig prøvepubliceret en del af materialet i bogen gennem tidsskriftet Vejret, som udgives af Dansk Meteorologiske Selskab.

Helt fri for konkret vejr er bogen dog ikke, for udviklingen af vejrforudsigelser og kvaliteten af dem er vigtige - til tider storpolitiske - sager. Bogen slår derfor ned flere steder, hvor vejret har spillet en afgørende rolle i historien; både verdenshistorien og den danske. Og - ak og ve - også ved situationer, hvor Meteorologisk Institut har modtaget drøje tæsk for manglende varsler…

Bogen har mange spændende kapitler, hvor jeg personligt synes kapitel 9 om den videnskabelige revolution og udviklingen af de første rigtige meteorologiske instrumenter samt kapitel 24 om Bergenskolen er de allermest interessante. Måske ganske særligt det om Bergenskolen, hvor man fornemmer den første, spæde tilnærmelse mellem de videnskabelige discipliner atmosfærekemi og -fysik og så den operationelle, empiriske, håndværksbetonede meteorologi.

Sproget i bogen er fint og generelt letlæst, selv om Erik Rasmussen hverken sparer på fremmedord eller fagudtryk. Dog bygger Vejret gennem 5000 år i passager på ordrette citater hentet fra breve, forordninger og aviser. Det er ind imellem ret sjovt, men også en kende anstrengende, når det tager overhånd og passagerne er lange, fordi det gør teksten meget sværere at læse end nødvendigt. Alt i alt er den tekstmæssige side af formidlingen dog helt som forventeligt af fin kvalitet.

Billedsiden af bogen - dels i sort-hvid, dels i farver - overrasker positivt; meget endda. Umiddelbart skulle man tro, at det var svært at illustrere de første i al fald 4800 af de 5000 år, men Erik Rasmussen har løst opgaven med glans. Du får blandt andet indblik i et gammelt arabisk håndskrift, der viser Aristoteles i en undervisningssituation, et middelalderligt 'flyveblad', som varsler død og ødelæggelse på grund af en komet, samt det allerførste vejrkort bragt i en avis. At grave alt det frem, og få lov at benytte det i bogen, har uden tvivl kostet blod, sved og tårer. Men projektet vinder voldsomt ved det.

Er du vild med vejret og kan ikke få nok, så er det her klart en bog, du skal læse. Det samme gælder, hvis du er interesseret i naturvidenskabens historie eller bare historie generelt. Som underviser i natur-teknik, geografi eller fysik kan du imidlertid bruge forberedelsestiden mere effektivt, end ved at læse bogen fra ende til anden. Der er givetvis et antal af bogens kapitler, som vil øge kvaliteten af din undervisning, hvis du har læst dem, men der er også kapitler, som hverken gør fra eller til. Ikke at der overhovedet er noget galt med det faglige indhold, men den dybde, emnet er behandlet med, kommer aldrig til at sætte aftryk i pensum; i al fald ikke i folkeskolen.

I sit forord skriver Erik Rasmussen for øvrigt - med hvad jeg opfatter som et lille drys sarkasme: "Vejrudsigterne på tv har stort seertal og med jævne mellemrum, i reglen op til jul, udkommer bøger om meteorologi for sejlere, om Danmarks vejr, om vejrvarsler etc.". Jeg skal derfor på falderebet undlade at opfordre alle, som har en ven eller slægtning, der interesserer sig for vejret, til at købe, indpakke og bortgive her anmeldte værk i forbindelse med den tilstundende højtid. Bogen udkom ikke i slutningen af november 2010, fordi den passede perfekt i julehandlen. Husk det nu - ingen Vejret gennem 5000 år under juletræet!

1/7. december 2010

Se flere nyheder fra DMI  ♦ Modtag pressemeddelelser fra DMI på mail
Hent vores app til iPhone eller Android ♦ Følg DMI på Twitter og Instagram