Ekstraordinært høje koncentrationer af gletsjeris i 2011 og 2012 ved Vestgrønland har gjort sejladsen med gods vanskeligere. Derfor leveres gods til byerne fra Nanortalik i syd til Ilulissat i nord jævnligt med forsinkelser på op til en uge. Istjenestens service til skibene kombineret med DMI's byvejr på hjemmesiden har dog betydet en mere forsvarlig og regulær sejllads, fortæller Gert Bjerre, som er skibsfører på et af Royal Arctic Lines containerskibe.
Sejlads mellem isfjelde, skosser og flager. Farten er bare 2 til 5 knob, og området er Jacobshavn Isfjord.
"Man må sno sig," siger Gert Bjerre. Han styrer Irena Arctica, som er en såkaldt kystfeeder: et containerskib, som distribuerer containere langs Grønlands vestkyst mellem Nanortalik i syd til Ilulissat i nord. Men Gert Bjerre er vant til sejlads i isfyldt farvand, og skibet er isforstærket, har dobbeltskrog og har 8 000 HK bag hver af sine skruer. Om natten kan tre isprojektører tændes, og med et joystick kan styrmanden spotte isen omkring skibet.
