Maritime Service på DMI sparede miljøet for knapt 3.900 sejlede kilometer og rederiet for en anseelig olieregning ved at sende et skib nord om Rusland fra Rotterdam i Holland til Noumea i Ny Kaledonien.
I september 2011 fik Maritime Service på DMI en meget usædvanlig og spændende forespørgsel fra skibet 'Polarcus Alima'. Skibet skulle fra Rotterdam i Holland til Noumea i Ny Kaledonien, der ligger øst for Australien.
Normalt bliver det til en rute over Atlanten, gennem Panama Kanalen og slutteligt over Stillehavet. Men Polarcus Alima ønskede sig en vurdering af hvilken rute, der var mest rentabel:
- via Suez-kanalen,
- via Panama-kanalen,
- eller nord om Rusland via Berings Strædet – også kaldet nordøstpassagen.
Rutemuligheder
Opgaven var enkel: Find den billigste rute mellem Rotterdam og Noumea. Ruten skulle naturligvis også være sikkerhedsmæssig forsvarlig. Resultatet blev, at ruten via Panama er ca. 12.000 nautiske mil (nm) lang. En nautisk mil svarer til 1852 meter. Ruten via Middelhavet, Suez-kanalen og over det Indiske Ocean er 12.500 nm, mens ruten nord om Rusland og via Beringstrædet er 9.900 nm. Konklusionen blev utvetydigt, at ruten nord om Rusland er den korteste, og dermed også billigst i brændstof. Dertil kom, at rejsetiden er cirka 9 døgn kortere. Med den tilbagemelding gik Polarcus Alima videre med at finde ud af, hvad der skulle til for at gennemføre turen på den nordlige rute.
