twitter google+ facebook

VM i vejrforståelse for kvinder

Der er ikke tale om en nørdet konference for kvindelige meteorologer, men derimod en international svæveflyve-konkurrence af en størrelse vi aldrig har set i Danmark. Verdens dygtigste kvindelige piloter samles på flyvepladsen i Arnborg, ca. 10 km syd for Herning, for at dyste om 3 VM-titler i tre forskellige flyklasser. 

Finurligt vejr i tre dimensioner
Fra 1. til 15. august vil deltagerne granske vejrkort i de fleste af deres ledige stunder uden for cockpittet. For svæveflyvning er en sport, der kræver en meget detaljeret viden om vejrets små finurligheder i alle 3 dimensioner, samtidig med at man naturligvis har talent for at flyve og navigere.

Sporten går kort fortalt ud på at flyve sit svævefly så hurtigt som muligt gennem en særlig rute. Ruten består af et antal vendepunkter og kan på de gode dage være 4-500 km lang. Er vejret helt optimalt, kan man flyve 6-8 timer på en dag med en gennemsnitshastighed på lidt over 100 km/t. Det er dog sjældent, at disse fantastiske vejrforhold optræder i Danmark. 

I alt deltager 40 piloter i VM, heraf de tre danske: Anette Lena Christiansen, Christin Nielsen og Luise Bruen.

Cumulus er svæveflyverens bedste ven

For at forstå, hvad der driver værket, når man ikke har hverken motor, pedaler eller årer med i flyet, kan man tænke på de rovfugle, der på en smuk dag cirkler til større og større højde uden at bevæge vingerne. Disse fugle løftes op på en varm luftboble, der på grund af solens opvarmning har opnået en højere temperatur end den omgivende luft.

Varm, opstigende luft danner ofte Cumulus-skyer, som er pilotens primære pejlemærke, når hun skal finde det næste sted med opdrift. Jo mere højde man har, desto længere kan man flyve. Et moderne svævefly har et såkaldt glidetal på 50-60, hvilket vil sige, at hvis man har en højde på 1 km, kan man svæve 50-60 km frem, inden man når jorden. Piloten må derfor hele tiden forholde sig til, hvor langt hun skal, hvilken højde hun har, og hvor den næste opstigende luft skal findes.

Cumulus-skyen. Netop skyen på billedet inviterer i særlig grad svæveflypiloten på visit. Piloten nærmer sig i en højde lavere end skyens underside, bemærker den mørke og ret flade underside af skyen, noterer sig den flotte vertikale udbredelse med en blomkålslignende top og søger hen under skyen for at lede efter den opstigende varme luft, der altid er et eller flere steder under den. Med lidt held og dygtighed, finder hun en ”boble”, der giver flyet et løft på 4-6 m/s og i løbet af få minutter kan bringe det cirklende svævefly op i 1½-2 km højde, hvor skyens bund befinder sig. Foto Arne Boye-Møller
Hvis der kan flyves, ”lines” de 40 fly op ud på formiddagen og trækkes ved hjælp af et motorfly op til en højde af omkring 500 m. Herefter hænger flyene i ”boblerne” omkring Arnborg frem til starten går – og så er det blot om at udnytte de næste 4-6 timer i cockpittet bedst muligt. Sidst på eftermiddagen vender flyene hjem til Arnborg, og det kan være en spektakulær oplevelse at se de mange fly komme ind til landing mere eller mindre samtidigt.

I mange tilfælde sommeren igennem er der dog ikke cumulus-skyer på himlen, men ganske skyfrie forhold. Det forhindrer dog ikke, at der dannes termik – altså opstigende varmluftbobler. Så må piloten bruge andre pejlemærker, som eksempelvis fuglelivet.

Gransker vejrets udvikling nøje
Vejret er altafgørende for afviklingen af et VM i svæveflyvning. Derfor gransker særdeles vejrkyndige piloter dagligt især DMI's produkter til flyvningen og redegør for de muligheder, der er for svæveflyvning. Ud fra disse tolkninger fastlægges de ruter, de forskellige flyklasser forventes at kunne gennemføre den pågældende dag. 

Og vejret...

Det fantastiske vejr udebliver nok. Mens de fleste andre vil glæde sig over det lunere vejr der er i sigte, vil svæveflyverne foretrække den lidt kølige vejrtype. Onsdag kan formentlig blive en rigtig god dag. Søndag/mandag er måske dage, der kan bruges og torsdag er også en kandidat til en flyvedag. Et par frontpassager de øvrige dage vil betyde regn og mange skyer - og dermed sandsynligvis hviledage i Arnborg.

VM-stævnet kan følges på http://www.wwgc2015.dk og facebook/twitter.

Af seniormeteorolog Søren Brodersen og Christian Lietzen, kommunikation@dmi.dk

© DMI, 1. august 2015

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder