twitter google+ facebook

Pas på vandet om vinteren

I søer, fjorde og stille havområder, hvor der ofte kommer is på vandet, sker der hvert år isulykker, hvor mennesker går igennem isen. Det kolde vand giver ofte ulykkerne fatale konsekvenser.  

Når der kommer is på søerne får mange lyst til at give sig i kast med skøjteløb, og skøjteløb er en fantastisk måde at bruge vandet på!

For at du kan løbe på skøjter, skal isen være vurderet sikker at færdes på. Det er din kommunes beredskabschef eller tekniske forvaltning, der holder øje med isens tykkelse og vurderer, om færdsel på isen er sikker, når frosten sætter ind. Det er forskelligt fra kommune til kommune, hvor tyk isen skal være, før det er lovligt at bevæge sig ud på isen. Forskellene skyldes, at man i de forskellige kommuner har forskellige erfaringer med hvor mange mennesker, der færdes på isen samtidig.

Hold øje med skiltene

Kommunerne bruger forskellige skilte, når de informerer om is-sikkerhed.  Nogle skilte siger ”Færdsel på isen forbudt” og andre ”Færdsel på isen er sikker”. Det er vigtigt, at du holder øje med skiltene og husk, at det er ulovligt at færdes på isen, hvis kommunen ikke har afmærket den som sikker.

Undgå ulykker på isen

  • Gå kun ud på isen, hvis der er skiltet med, at den er sikker.
  • Gå aldrig alene ud på isen. 
  • Børn skal altid følges med en voksen. 
  • Tal med dine børn om isen og dens farer.  
  • Se dig grundigt for. Isen er altid svagere ved pæle, stolper, udløb, siv, kanter, våger, broer og badebroer.

Hvis du falder igennem isen

  • Beskyt dig selv i faldet.
  • Undgå at få hovedet under vand.
  • Undgå panik og få styr på din vejrtrækning.
  • Råb efter hjælp.
  • Søg tilbage til det sted, hvor du faldt i og sæt albuerne på isen.
  • Lav svømmetag med benene, spark bagud og kravl op på isen.
  • Mav dig fremad mod land, til isen igen kan bære.
  • Spar på kræfterne, hvis du ikke kan komme op. Bevæg dig mindst muligt.

Hvis der sker en ulykke, og du får brug for at tilkalde hjælp via 1-1-2, skal du kigge efter de grønne skilte med redningsnummer, som er sat op over hele Danmark for at sikre, at hjælpen kan nå hurtigt frem. Nogle steder sidder redningsnummeret på redningsudstyret.

Om vinteren er vi mennesker særligt sårbare ved mødet med det kolde vand.

Din normale kropstemperatur er ca. 37 grader C.Ved 35 - 36 grader C får du rystelser og kuldefornemmelse.

Ved ca. 34,5 grader C påvirkes dine åndsevner.

Ved 32 grader C er bevidstheden svingende, hjerterytmen er nedsat, og du bliver søvnig.

Ved ca. 30 grader C mister du bevidstheden.

Ved ca. 25 - 26 grader C dør du.

Du får varmen igen ved at skifte tøj, holde dig varm og tør og sørge for gradvist at drikke varme drikke. Drik aldrig alkohol for at få varmen – det har den modsatte effekt.

Af TrygFonden / Respekt for vand

Redaktion Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk

3. februar 2015

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder