twitter google+ facebook

Pakkeleg i høj sø

Det er ikke nemt for DMI's rutevejledere at opfylde kaptajnernes vejrønsker for tiden. En klassisk rute fra Bremerhaven nord om Skotland til de nordamerikanske havne har således været lukket for sejlads i omkring 3 uger på grund af for meget vind og for store bølger.

Meget store, næste ubevægelige bugtninger på det, vi kalder polarfronten, har præget vejret på den nordlige halvkugle i længere tid.

"Vi har haft semi-stationære lavtryksområder omkring det sydlige Grønland og over det vestlige Stillehav øst for Japan. Tilsvarende har højtryk befundet sig over det østlige Stillehav og Centraleuropa. Højt oppe i atmosfæren har højtrykkene haft form af rygge - en over Beringhavet og Alaskagolfen og en over det østlige Skandinavien", fortæller meteorolog og rutevejleder i DMI's maritime service Kim Sarup.

Globalt vejrkort med fordelingen af høj- og lavtryk fredag den 20. december. Grafik fra DMI's 'Vejrkort'

Maritime service har til opgave at levere rutevejledning og analysere på sejladsen i forhold til vind, strøm og bølger for at sikre, at skibe kan færdes sikkert og hurtigt overalt i verden. Potentielt er der både temmelig meget tid og masser af penge at spare, ved at vælge en rute fremfor en anden. Miljøet nyder selvfølgelig også godt af, at skibene ikke bruger mere brændstof end nødvendigt.

"Det næste stationære mønster af høj- og lavtryk har betydet, at vi i maritime service igennem længere tid har sendt skibe til og fra Europa langt sydpå. Kun på den måde kan de undgå de værste bølgefelter".

Bølgefelterne består dels af vindbølger kaldet 'sø' og så 'fossile bølger' kaldet dønninger.

"Lavtrykket i Nordatlanten har i perioder skabt op til 16 meter høje bølger. Tættere på Danmark i Nordsøen oplevede vi bølgehøjder på 10-12 meter fra stormen Bodil", siger Kim Sarup og tilføjer, at der har været stort set samme problematik omkring Japan.

"Vi har arbejdet 'på højtryk' i maritime service for at hjælpe julemanden frem med pakkerne til de nordeuropæiske havne. Det er ingen leg at opfylde skibenes ønsker om maksimalt 5 meter høje bølger og vind, der ikke overstiger 20 m/s. En klassisk route fra Bremerhaven nord om Skotland til de nordamerikanske havne har været lukket i omkring 3 uger", slutter den travle rutevejleder.

Af Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk

© DMI, 20. december 2013

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder