twitter google+ facebook

DMI set med helt andre øjne

Kursist Trine Thybo fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole ser her DMI med en udenforståendes øjne gennem en kort fotoreportage.

Mange arbejdspladser har en indforstået kultur; noget der bliver taget for givet, noget man slet ikke tænker over i dagligdagen.

Det er altid spændende, når nye medarbejdere pludselig ser på arbejdspladsen med helt andre øjne. En metode til at fastholde disse indtryk er blandt andet at tage billeder - en teknik som f.eks. organisationsantropologer benytter sig af.

Trine Thybo er uddannet inden for international marketing og erhvervskommunikation. Hun fulgte sidst på sommeren et seksugers efteruddannelseskursus, 'Video, foto og lyd på nettet', for kommunikatører og journalister på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.

Trine skulle i forbindelse med en opgave på kurset, beskrive en virksomhed ved hjælp af billeder alene. Virksomheden blev i Trines tilfælde - som I nok har gættet - DMI.

Nedenfor forklarer Trine, hvorfor hun netop valgte de fem fotos ud af de 200, hun tog den formiddag på DMI.

Trine: Vi er et højteknologisk sted, hvor logoet på supercomputeren viser, hvad der er hjernen på DMI. Billedet viser også lidt af arbejdsstemningen og lampen viser med sit formsprog, at vi er i Danmark.

Trine: Parabolmodtageren med den blå himmel i baggrunden viser, hvordan DMI holder øje med vejret og det beskriver visuelt DMI's rolle med vejret og den avancerede vejrteknologi.

Trine: En iskortlægger analyserer et satellitbillede, for at se udstrækningen af is ved Grønland. Fotoet er typisk for den måde, medarbejderne bruger deres hverdag: Stille og koncentreret. Der er ikke mange telefoner, folk sidder og arbejder med deres skærme.

Trine: Midt i den teknologiske verden er det sjovt at se, at der er kort printet ud af et menneske. Mennesket kan bedre overskue en væg med prognosekort. Der er fokuseret på, at motivet [udsigterne] gentages og viser med billedet en visuel rytme, hvor der er stillet skarpt på det første kort, mens de efterfølgende bliver mindre skarpe.

Denne visualisering er i god overensstemmelse med DMI's egen forståelse af arbejdet med at forudsige vejret, hvor der er stor præcision på de første dage, men mere usikkerhed længere fremme i tiden.

Spørgsmålet fra os til Trine var: "Hvad undrede dig mest, da du kom på DMI for første gang?".
"Størrelsen var imponerende, men også det at det er en offentlig institution, der er vigtig for samfundet og for erhvervslivet. Det kom også bag på mig, at der var så stor en forskningsenhed, og at der var så meget fokus på Grønland", svarer Trine.

Trine: Det store forskningsmiljø var en overraskelse. I dette billede er atmosfæren fra et forskerkontor i Data og Klima-sektionen forsøgt indfanget. Der er lagt vægt på, at den glade medarbejder står ved reolen, hvor der er ringbind med data tilbage fra 1800-tallet, og der er forsøgt fokuseret på de mange bøger med vejr-titler.

Trine fortalte, at hun generelt i huset bemærkede en afslappet dresscode, hvor mange bar trøjer med referencer til surfing og friluftsliv.

I kurset ’Video, foto og lyd på nettet’ er det formålet at lære ved at eksperimentere hvordan man ud fra en journalistisk vinkel kan bruge lyd, foto, video og podcast på nettet. Trine Thybo mener dog bestemt, at hun kan bruge kurset indenfor kommunikation og markedsføring.

Af Knud Jacob Simonsen, kommunikation@dmi.dk
© DMI, 29. september 2012.

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder