twitter google+ facebook

Hvorfor punkterer cykler altid i regnvejr?

Det er ved at blive mørkt og det regner kraftigt nu. Jeg ved godt, at jeg kom for sent ud af døren fra DMI, men der er jo så mange ting, der lige skal klares. Men pyt, om fem kilometer og ti minutter er jeg hjemme. Hjemme, hvor jeg kan få det kolde, våde cykeltøj af, hoppe ind under bruseren eller op i karret, hvor man godt nok ikke slipper for, at ungerne hopper med. Mine glade tanker får imidlertid en brat ende, da fem-seks hurtige, rytmiske dak-dak fortæller, at noget har sat sig fast i fordækket.
Hurtigt.
Bremse
Forsigtigt, det er glat.
Inden jeg får stoppet cyklen, er katastrofen alligevel indtruffet - lyden af komprimeret luft, der i lutter frihedstrang syder og bobler ud af et punkteret forhjul, fortæller mig, at nu er det ikke et spørgsmål om ti minutter, men nærmere en halv time før jeg når mit mål.

Et syn man ser oftere end ikke i disse dage. En pladdervåd cyklist på farten.

Har man cyklet mere end blot ned til bageren, så har man næsten med sikkerhed prøvet det. Punktering i regnvejr. Men hvorfor er det egentlig, at cyklen har så svært ved at holde vejret, når vejret er vådt?

Spørgsmålet er mere end almindelig aktuelt i disse dage med hyppig bygeaktivitet over landet.

Forklaringen har naturligt nok med vand at gøre. Vand der skyller, vender, klistrer og smører.

Der er faktisk ikke færre end fire måder, hvorpå regn hjælper en lille, hensynsløs og regnvåd flinteskærv - eller for den sags skyld et glasskår - med at få sine sylespidse tænder dybt begravet i en uskyldig cyklists dæk.

  • Regn - særlig kraftig regn - skyller grus fra rabatten ud på asfalten (oftest på stier, sjældnere på veje).
  • Regndråber 'slår' til småsten, så de vendes rundt og oftere end ellers ender med spidsen opad.
  • Regn gør dækkene våde, så småsten klistrer til gummiet.
  • Regn virker som smøremiddel, så sten nemmere kan arbejde sig langt ind i dækket.

Oven i hatten (eller hjelmen) så bliver glasskår næsten umulige at se - og undvige - når vejen er våd. Det øger selvsagt risikoen for punkteringer yderligere.

Men er der så overhovedet noget, man kan gøre, andet end at holde helt op med at cykle i regnvejr? Lad det være sagt med et samme - der er ikke nogen mirakelkur, men dog et par forholdsregler man kan ta’.

Grus skyllet ud over en cykelsti af kraftig regn.
  • Skift dæk inden slidbanen er helt væk.
  • Køb dæk med indlæg, der mindsker antallet af punkteringer. Indlæg kan også købes separat.
  • Pump dækkene forholdsvist hårdt (hvor hårdt et dæk må pumpes står på siden af det).
  • Rens dækkene for småsten med spidsen af en kniv før og efter en regnvejrstur.
  • Undgå så vidt muligt grus på vejen.
  • Lyt efter det rytmiske dak-dak, der fortæller, at en sten har sat sig fast i dækket.
  • Medbring ekstra slange, dækjern, pumpe og evt. værktøj til at afmontere hjulet, hvis uheldet skulle være ude (man kan ikke lappe i regnvejr).

Nogle cykelryttere bruger også det trick, at de 'renser' dækket for småsten med håndfladen, mens de kører. Metoden kan ikke anbefales, med mindre man er lidt af en cykelakrobat og for øvrigt har handsker på.

Sidst men mindst er det selvfølgelig en god idé at planlægge med lokaludsigterne og nedbørradaren i baghovedet. Der er jo ingen grund til at cykle i regnvejr, hvis man kan blive fri. God tur.

Af Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk

DMI, 24. juni 2004.

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder