twitter google+ facebook

Tegn på glat føre

Varsel med elektronisk stabilitetskontrol

Varsel uden stabilitetskontrol eller antispin

Hvis vejen ikke ser absolut tør ud, eller der ikke ligger sne på vejen, kan det være vanskeligt at vurdere det aktuelle føre set fra rattet, når lufttemperaturen er omkring frysepunktet.

Et udendørstermometer i bilen giver kun omtrentlig vejledning. Dels kan vejen være underafkølet i forhold til lufttemperaturen, dels kan temperaturen svinge meget og hurtigt under kørslen fra sted til sted. Det er for eksempel meget almindeligt, at broer og vejstrækninger, som fører gennem skov, er isglatte, selv om lufttemperaturen er over nul grader.

Man må i hvert fald ikke tage det for givet, at vejen ikke er isglat, fordi den ser ud til kun at være våd. Hvis man ikke er aldeles sikker på, at vejen ikke er glat, skal man tilrettelægge sin kørsel efter, at vand eller fugt kan have forvandlet sig til is – måske blot pletvis.  

Hvor der ligger sne langs vejene, kan man komme ud for, at smeltevand er frosset til ispletter på en ellers tør vej. Man skal i det hele taget altid være forsigtig ved overgang fra sollys til skygge.

Hvis man er usikker på, hvordan føret egentlig er, kan det hjælpe at holde godt øje med, hvordan cyklister, fodgængere og andre biler – ikke mindst de forankørende – bevæger sig.

Læs mere om glatføre under:

Glatføre (tema)

Glatføre (produkt)

Kender du vinterens hvide pletter? (nyhed)

 

Varsel med elektronisk stabilitetskontrol

I biler med elektronisk stabilitetskontrol advares man om glat føre ved, at et kontrollys i instrumentpanelet blinker, når systemet går i gang med at korrigere for begyndende udskridning. I nogle biler suppleres advarselsblinket med lydsignal.

Læs mere om elektronisk stabilitetskontrol. 

 

Varsel uden stabilitetskontrol eller antispin

I biler uden elektronisk stabilitetskontrol eller antispin-system kan man få varsel om svigtende vejgreb ved, at motorens omdrejningstal pludselig stiger i forhold til hastigheden, fordi de trækkende hjul spinner lidt.

Med forhjulstræk er lidt hjulspin i topgear – selv om man ikke har trådt speederen længere ned – normalt ganske ufarligt og standses ved blot at lette trykket på speederen.

Men med baghjulstræk er det indledning til en bagvognsudskridning, som man skal standse ved straks at koble ud eller mindske trykket på speederen.

Både med forhjulstræk og baghjulstræk gælder, at man ikke må lette så meget på speederen, at motoren bremser. En hovedregel er, at man ikke pludseligt må slippe speederen.

På lige vej kan en rutineret bilist i en forhjulstrukken bil uden elektronisk stabilitetskontrol eller antispin fornemme sig til, hvor glat det er, med et kortvarigt tryk på speederen i et passende gear. Hvis det får hjulene til at spinne, er det glat.

Læs hvad man gør, hvis bilen skrider ud.

Foto Claus Kern-Hansen
Foto Claus Kern-Hansen

Af Tage Schmidt
Redaktion Michella Rasmussen, kommunikation@dmi.dk

© DMI, 20. november 2013.

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder