twitter google+ facebook

Kend bilens teknik

Har den elektronisk stabilitetskontrol?

Har den antispin-system?

Har den forjulstræk, baghjulstræk eller 4-hjulstræk?

Har den blokeringsfri bremser, ABS?

Har den automatgear?

Både på is og i sne er bilens konstruktion og tekniske udstyr stærkt bestemmende for, hvordan den kan forventes at reagere over for svigtende vejgreb, og hvad man selv bedst gør bag rattet, når det er glat, og når sneen er løs og dyb.

 

Elektronisk stabilitetskontrol eller ej

Om bilen har elektronisk stabilitetskontrol eller ej har helt grundlæggende betydning for, hvordan den opfører sig i glat føre, og hvorvidt man selv skal gribe ind over for begyndende udskridning.

Med elektronisk stabilitetskontrol vil bilen af sig selv modvirke og korrigere for udskridning i sving og under acceleration og bremsning, så længe der blot er en smule vejgreb, og når der køres fornuftigt efter vejforholdene.

Stabilitetskontrol-systemet er for eksempel også effektivt over for bratte undvigemanøvrer, hvor man styrer og bremser samtidig.

Hvis man mærker, at bilen er ved at skride ud, og man ikke kører meget for hurtigt, skal man ikke selv gøre noget, men roligt lade den elektroniske stabilitetskontrol sørge for, at udskridningen standses, og at bilen stabiliseres og fortsat kører lige ud eller følger rattet gennem sving<s>.</s>

Kun hvis hastigheden er for høj i sving, skal man selv hjælpe til med instinktivt at dreje mere på rattet for at få bilen derhen, hvor man vil. Hvor meget mere, man skal dreje på rattet, afhænger af, hvor langt bilen når at skride sidelæns, mens den stabiliseres.

Hvis bilen sidder fast i sne, er det vigtigt at vide, om den har elektronisk stabilitetskontrol, fordi man da skal følge bilens instruktionsbog.

Uden elektronisk stabilitetskontrol skal man være klar til selv at holde en begyndende udskridning under kontrol og rette bilen op. Læs mere under udskridningskontrol.

Læs mere om teknikken bag elektronisk stabilitetskontrol, ESC (også ofte benævnt ESP).

Læs mere om, hvad man gør, hvis bilen sidder fast i sne.

 

Antispin, Traction Control System

Traction Control System, TCS – populært kaldet antispin-system eller bare antispin – forhindrer de trækkende hjul i at spinne og skride ud, hvis der trædes for hårdt på speederen, for eksempel under acceleration.

Antispin indgår altid som komponent i elektroniske stabilitetskontrol-systemer, men findes også alene – uden supplement af stabiliseringskontrol – i nogle biler, hovedsagelig lette varevogne.

Hvis bilen har antispin-system skal det ved fastkørsel i sne slås fra om muligt. Følg bilens instruktionsbog.

Læs mere om elektronisk stabilitetskontrol og antispin-system. 

 

Forhjulstræk, baghjulstræk eller 4-hjulstræk

De fleste biler – både de nye og de ældre fra helt tilbage i 1980'erne – har forhjulstræk, men der er stadig en del baghjulstrukne biler på vejene, og der fremstilles stadig biler med baghjulstræk.

Hvis bilen har elektronisk stabilitetskontrol – eller blot antispin-system – er sikkerheden den samme for biler med forhjulstræk, baghjulstræk og 4-hjulstræk over for udskridning på grund af hjulspin i glat føre. 

Men i biler uden stabilitetskontrol eller antispin kan det være afgørende for både sikkerheden og muligheden for overhovedet at bevæge sig, om motoren trækker på forhjulene eller baghjulene.

Uden stabilitetskontrol eller antispin er risikoen for at komme ud i en farlig udskridning betydeligt større med baghjulstræk end med forhjulstræk, især i biler med stor motorkraft.

Ved fastkørsel i sne kan det være nemmere at komme fri med forhjulstræk end med baghjulstræk, fordi det kan hjælpe at dreje forhjulene fra side til side. 

Både med forhjulstræk og med baghjulstræk er det i  biler med stabilitetskontrol eller antispin vigtigt at følge forskrifterne i instruktionsbogen, hvis man sidder fast i sne. Som regel skal man slå stabilitetskontrol- eller antispin-systemet fra, hvis det er muligt.  

Med 4-hjulstræk er man generelt bedre hjulpet end med forhjulstræk eller baghjulstræk både med vejgreb til at komme frem og med stabilitet over for udskridning på grund af for hårdt speedertryk.

4-hjulstræk gør det også nemmere både at undgå at køre fast i sne og at komme fri, hvis man sidder fast.

Den meget overlegne accelerationsevne, man kan opleve med 4-hjulstræk og elektronisk stabilitetskontrol eller antispin i glat føre, kan friste til at tro, at man også kan regne med en tilsvarende kortere bremsestrækning. Men det vil være helt forkert. Bremseevnen er udelukkende bestemt af friktionen mellem dæk og vej samt bremsesystemet – om det er blokeringsfri eller ej – ganske som i biler med forhjulstræk eller baghjulstræk.

Læs mere om forhjulstræk og baghjulstræk med og uden elektronisk stabilitetskontrol eller antispin. 

 

Blokeringsfri bremser, ABS

Langt de fleste biler på vejene i dag har bremser med ABS, der forhindrer blokering af hjulene, ligegyldig hvor hårdt man træder på bremsepedalen. Men der er dog stadig omkring 100.000 ældre biler på danske veje uden ABS.

Læs mere om ABS, og hvordan man nødbremser uden ABS.

 

Automatgear

Efterhånden findes der så mange forskellige automatgearsystemer, at det ikke er muligt at give nogenlunde korte generelle glatføre-råd ud over at oplyse, at man med de fleste nye automatgear kan nøjes med at slippe speederen, hvor man med manuelt gear ville koble ud, og at det i nogle situationer kan være bedst at give neutral gas.

For at vide, hvordan man bedst forholder sig i glatføre-situationer, er man nødt til at læse de pågældende afsnit i bilens instruktionsbog, og det kan være nyttigt at tage på et glatførekursus med bilen.

Et sneklædt Danmark onsdag den 5. december 2012. Foto Hans Chr. Katberg Olrik Thoft.
Et sneklædt Danmark onsdag den 5. december 2012. Foto Hans Chr. Katberg Olrik Thoft.

Af Tage Schmidt
Redaktion Michella Rasmussen, kommunikation@dmi.dk

© DMI, 20. november 2013.

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder