twitter google+ facebook

Lys op, når du cykler i vintermørket

Et sæt af de små, billige cykellygter, som kun angiver din position. Husk at montere dem korrekt, så de peger fremad og bagud og ikke til siden eller hænger og dingler - og tjek løbende, om de opfylder kravet om 300 meters synlighed.
Kraftig LED-lygte fra Hope med fire moderne dioder og udskiftelig, genopladelig batteripakke. Lygten er ikke billig (ca. >2.000 dkk), men tillader dig færdes hurtigt og sikkert i terræn uden anden belysning. Foto Hope.

Lys på cyklen redder liv - hvert år. Og det behøver ikke koste en bondegård. Alligevel er det et af de steder, mange cyklister sjusker. Ny lovgivning skal fremtvinge en adfærdsændring.

Sammen med hjelmen er godt lys den billigste livsforsikring, du som cyklist kan købe for penge. Her guider vi til, hvad du skal overveje, hvad der virker - og hvad der ikke gør.

To slags forlygter

De er grundlæggende to typer forlygter: Dem der alene sikrer, at andre ser dig og dem, der tillige tillader, at du ser vejen foran dig.

Den første type lygte er lille, fiks og billig. Den har typisk en elastik-anordning, der fungerer som indbygget holder. Lygterne er forsynet med strøm fra små flade batterier og kasseres normalt, når de ikke kan mere. Lygterne vejer ingenting og kan ligge i din taske eller sidde på cyklen uden at genere, så du altid har dem med. De er dog så relativt svage, at det er kritisk, at du monterer dem korrekt. Og at du skifter dem, når lysstyrken svækkes - typisk efter 10-15 timers brug.

Begrænsningen for de små lygter er, at de ikke er kraftige nok til at være din eneste lyskilde, hvis du kører et sted uden gadebelysning. Her skal der mere råstyrke til i form af en stærk lygte med kraftigere batterier.

LED viser vejen

Sådanne lygter er efterhånden blevet utroligt lysstærke i takt med udviklingen af LED (light-emitting diodes)-teknologien. Samtidig er prisen kommet ned på et niveau, hvor de fleste kan være med. Alt efter hvor avanceret lygten skal være, kan du lyse vejen op foran dig fra et par hundrede kroner og opefter.

Det, du skal kigge efter, er, om lygten kan monteres sikkert på din cykel, så den sidder fast, ikke er i vejen og nemt kan betjenes under kørslen. Mange har glæde af en lygte, der kan lyse med forskellige intensiteter. Så kan du sætte fuldt blus på i bælgmørke og skrue ned, og forlænge batterilivet, når lygten alene skal viser andre trafikanter, at ’her kommer du’.

En lidt for blændende idé

Mange moderne lygter er multifunktions-lygter, der både kan monteres på cyklen og bæres som pandelamper. Det sidste er et stadigt stigende problem på cykelstierne. Årsagen er, at lyskeglen fra en pandelampe følger din hovedbevægelser. Og i trafikken har vi en helt naturlig og ganske fornuftig tilbøjelighed til at vende hovedet og kigge på de øvrige trafikanter. Resultatet er, at vi smasker et superskarpt lys lige i øjnene på dem, så de er ude af stand til at orientere sig. Det er bestemt ikke trafiksikkert - hverken for dem eller os. I ekstreme tilfælde kan det resultere i en frontal kollision mellem 'lysbæreren' og den blændede trafikant.

Fastmonterede forlygter er for øvrigt ikke helt uskyldige i trafikken. De kan også blænde, hvis de ikke sidder rigtigt. De bør pege så meget ned mod vejebanen, at de ikke generer modkørende - tænk på det som en bils nærlys og leg med vinklen, til du er tilfreds. Du kan teste din opsætning ved at stille cyklen og selv stå i forskellige afstande foran den for at vurdere effekten.

En kraftig LED-baglygte monteret på hjelmen. Sammen med en tilsvarende lygte på cyklen, er du dækket rigtig godt ind i den retning, du ikke kan se og dermed undgå kollisioner fra.

Baglygten er øjnene i nakken

En god forlygte viser dig, hvor du kører. Baglygten har imidlertid en anden opgave. Den skal vise andre, hvor du kører. Og vel at mærke andre, som du ikke selv kan se, fordi de kommer bagfra. På den måde er baglygten faktisk vigtigere end forlygten.

Mange er begyndt at anvende mere end én baglygte ad gangen, og det er en super idé af flere årsager. Blandt andet så kan du jo ikke selv se baglygten, når du cykler. Slukker den, så opdager du det altså ikke. Men sandsynligheden for at to lygter går ud på samme tur, er meget lille. To lygter giver desuden mulighed for, at du sætter den ene på cyklen - det er lovpligtigt - og den anden på dig selv; f.eks. bag på hjelmen. Så er ikke blot din cykel, men også du selv, sikret, hvis du af en eller anden grund står af i mørket.

Reflekser, veste og alt det andet

Ud over lys på cyklen er der flere andre måder, du kan sikre dig selv i den mørke tid. Du kan starte med at følge færdselsreglerne - det er altid en god begyndelse. Jo mindre vi kan se som trafikanter, jo mere er vi afhængige af at kunne forudsige, hvordan andre agerer. Og færdselsloven er den eneste fælles reference, vi har.

Der er også en god idé, at både du og din cykel er refleks-førende. Faste reflekser for og bag, reflekser på pedalerne og reflekser i hjulene er alle med til at øge din synlighed - særligt for bilisterne. Refleksbånd om anklerne og eventuelt om håndleddene er heller ingen dårlig idé.

En yderligere livsforsikring, som er både billig og efterhånden moderne, er veste og jakker i neon-gul med påsyede reflekser. De er ikke pæne efter nogen mode-standard, men de virker. Næste gang du sidder i en bil ved nattetid, så læg mærke til, hvor meget mere de 'gule' cyklister træder frem i lyskeglen. Det ligner en god idé.

Regler for lygter

Pr. 1. november 2012 trådte nye regler for cykellygter i kraft. Her en kort gennemgang af de vigtigste:

1. For- og baglygte skal monteres, så de lyser henholdsvis lige fremad og lige bagud. Dog skal en kraftig forlygte, der er beregnet til at oplyse vejen, monteres med et fald, så den ikke blænder modkørende. Lygten må ikke hænge og dingle ned fra styret eller bagagebærer i en elastik.
2. Lyset fra alle for- og baglygter, der anvendes som cykellygter, skal i klart vejr og mørke være synligt på mindst 300 meters afstand.
3. Forlygten skal lyse hvidt, blåligt eller gulligt. Baglygten skal lyse rødt.Forlygter med hvidt eller blåligt lys må gerne blinke - dog minimum med 120 blink pr. minut. Gullige forlygter må ikke blinke.
4. Baglygter må gerne blinke dog minimum med 120 blink pr. minut.
5. Alle nye lygter skal lyse mindst 5 timer ved 5°C med den lovpligtige styrke. Den forventede brugstid skal opgives på pakken og i forbindelse med markedsføring på nettet.
6. Det er nu lovligt, at montere gule, blinkende lygter i pedalerne - dog ikke som erstatning for de gule reflekser.
7. Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og i 'usigtbart vejr'. Som tommelfingerregel: Kig på bilerne; hvis baglygterne er mere synlige end resten af bilen på 100 meters afstand, så tænd dine egne lygter.

Så meget lys giver en LED-lygte i mellemklassen dig. Her er det en ’Philips LED bike light’, der lyser op.

Af Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk med bidrag fra Henrik Vedel og Erik Hansen.

DMI, 28. januar 2015

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder