twitter google+ facebook

Gør cyklen klar til vinterkørsel

Der er stor forskel på, hvor hårdt de forskellige årstider belaster din cykel. Forår og sommer kan du køre frem og tilbage til arbejde i flere uger, måske endda måneder, uden at smøre kæde og uden at punktere. Vinteren er en helt anden sag - og særligt vinteren i Danmark.

At slippe gennem vinteren på to hjul kræver både forberedelse og løbende vedligeholdelse. Her får du en opskrift på hvordan.

At skifte bremseklodser er noget, du næsten ikke kan undgå enten lige før eller i løbet af vinteren. Her er vist et sæt til fælgbremser, hvor bremse-gummiet kan skiftes separat. Det er en gør-det-selv-mulighed for de fleste. Foto BBB.

Start med bremserne

Cyklens vigtigste enkeltdel er bremserne. Her bør du tjekke og skifte bremseklodserne med mindre de er næsten ubrugte.

Når du kører, samler hjulene grus, salt og snavs op på bremsefladerne, der virker som sandpapir på bremseklodserne, når du kører med fælgbremser eller skivebremser. I ekstreme tilfælde betyder det, at du skal skifte bremseklodser hver 14. dag. Og er dine klodser allerede slidt ved indgangen til vinteren, kan det betyde, at bremserne svigter allerede første dag vejr- og vejforhold rigtigt tér sig.

Er der mulighed for at justere bremserne med en lille fingerskrue, så sørg for at den er ren og godt smurt ind i fedt. Fordi bremseklodserne bliver slidt så hurtigt om vinteren, er det vigtigt, at du har mulighed for løbende at stramme kablet op, så dine bremser hele tiden fungerer optimalt.

Grib vejen

Vinteren kan også med fordel gennemcykles på nye dæk. Alt andet lige stiger risikoen for punkteringer nemlig i takt med dækkets alder og nedslidning. Og hvor et slangeskift kan klares på under fem minutter en solrig sommerdag, kan det være fuldstændigt umuligt at gennemføre i mørke, fugt og kulde. En lapning under de forhold, kan der slet ikke være tale om.

Sørg for at finde et kraftigt dæk med udpræget mønster og indstøbt anti-punktér indlæg. Gode dæk af den type koster et par hundrede kroner stykket, og er hverken lette eller hurtige. Til gengæld leverer de det nødvendige vejgreb under stort set alle forhold og er særdeles robuste mod punkteringer. Nogle garvede vintercyklister monterer yderligere et antipunkter-indlæg mellem slangen og indersiden af dækket.

Du kan også med fordel køre med lidt lavere dæktryk og gå en dækstørrelse eller to op om vinteren, men tjek først, om der er plads til større dæk under dine skærme. Det er vigtigt, at der fortsat er en omtrent en centimeter luft mellem dæk og skærm, så sne, der bliver trukket med op af dækmønsteret, ikke blokerer hjulets frie rotation.

En sidste mulighed, der er særdeles interessant for el-cyklister, er egentlige pigdæk, som bider i både sne og is. De er dog markant tungere at køre med, hvis du selv skal træde dem. Og så opfører de sig anderledes end almindelige dæk, når du styrer og bremser, og kræver derfor tilvænning.

Det (lidt for) seje træk

Også kablerne på cyklen, der får gear og bremser til at fungere, er udsat for hårdt arbejde under vanskelige forhold i vinterperioden. I værste fald kan fugt få et kabel til at fryse fast, så du pludselig ikke kan bremse, eller bliver fanget i et alt for tungt eller let gear.

Det bedste er at skifte alle kabler før vinteren, men har dine kabler fortsat lidt levetid i sig, kan du prøve at trække inderkablet af metal ud af ydersokkerne, tørre dem af, overtrække dem med et lag tynd olie og montere dem igen. Det giver yderligere et par måneder med rimelig funktion.

Til visse typer indvendige gear er det desuden muligt at få helt forseglede kabler, så der er lukket af fra skiftegreb til gearnav. Montagen er imidlertid bøvlet og skal nok overlades til din lokale cykelsmed.

Vinteren er også den årstid, hvor cyklens sikkerhedsudstyr hyppigst er i spil. Tjek derfor at dine reflekser er hele og rene og at din klokke virker og sidder, så du nemt når den.

Er du lidt frisk, er der masser af muligheder for at pimpe cyklen op, når du alligevel skal skifte kabler. Foto Vertebrae Components.

Af Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk med bidrag fra Henrik Vedel og Erik Hansen.

DMI, 28. januar 2015

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder