twitter google+ facebook

Daglig mini-service af vintercyklen

Nogle vintre transporterer din cykel dig trofast igennem sne, sjap, salt og vand i måneder i træk. Er det så underligt, at den har behov for et klap på skulderen og en smule opmærksomhed i ny og næ?

Selv hvis du omhyggeligt klargjorde din cykel til mødet med vintervejret, så kræver den fortsat en del løbende vedligeholdelse.

I perioder, hvor det ’kun’ er vådt, og der ikke er salt på vejene, kan du nøjes med at tørre og smøre din kæde hyppigt.

Køre du på en cykel med skivbremser, så husk, at de hverken kan tåle sæbe eller olie på bremseklodser og bremseflader.

Kører du med fælgbremser, så vask dine fælge en gang om ugen med en gammel opvaskebørste og en balje med varmt vand og en lille smule almindeligt opvaskemiddel. Det er med til at sikre, at bremseeffekten er optimal, når du pludselig får brug for den.

Kører du med skivebremser, som er hyppige på mountainbikes og flere og flere almindelige cykler i de højere prislag, så husk, at de under ingen omstændigheder kan tåle sæbe - eller olie for den sags skyld.

Fjern salt og smǿr

Når der er masser af salt og måske tillige sne på din vej, skal der mere probate midler til.

Har du muligheden, så spuler du cyklen. Det kan være en gang om ugen, eller måske hver dag i de korte perioder, hvor det er rigtig slemt. Tør derefter kæden af med en klud og smør den med en såkaldt vådsmøring. Det er et olieprodukt, som er forholdsvis tyktflydende og ikke så nemt bliver skyllet bort.

Det er vigtigt at få vasket alt saltet væk: specielt fra de bevægelige dele. Du skal dog holde igen med en alt for hård vandstråle, som f.eks. fra en højtryksspuler. Den kan trykke vand ind i lejerne f.eks. i hjulene og kranken.

Tjek for småsten og undgå punkteringer

Det en stor fordel, hvis du har mulighed for at lade cyklen overnatte et tørt sted med plusgrader som f.eks. i et bryggers eller i en fyrkælder. Det betyder, at cyklens ståldele ikke står og ruster.

Men måske endnu vigtigere sikrer du, at dækkene om morgenen er tørre, så du hurtigt og nemt kan tjekke dem og - f.eks. med spidsen af en kniv - fjerne småsten, der ellers ville forårsage en punktering på næste tur. Processen er meget nemmere at gennemføre med et tørt dæk, og på den måde udnytter du dækkenes antipunktér-indlæg optimalt. De kan nemlig ikke helt forhindre, at spidse objekter trænger ind til slangen, men de bremser deres fremfærd i en sådan grad, at du faktisk kan undgå punkteringer en hel vinter, hvis blot du undersøger dine dæk et par gange om ugen.

En sidste ting, du løbende skal holde øje med, er dine kabler. Trænger der blot en smule vand ind og fryser, kan det få kablet til at revne, så yderligere vand trænger ind. Og fryser vandet, mens du sidder på cyklen, kan resultatet være, at du pludselig mister muligheden for at skifte gear eller bremse.

Selv om Schwalbe Marathon er et af de mest punkterings-resistente dæk på markedet, har det stadig brug for lidt hjælp for at holde sig på 'nul huller' igennem hele vinteren. Foto Schwalbe.

Af Niels Hansen, kommunikation@dmi.dk med bidrag fra Henrik Vedel og Erik Hansen.

DMI, 28. januar 2015

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder