twitter google+ facebook

Når den hvide nedbør overrasker

Når meteorologerne laver vejrudsigter i vintermånederne kan de komme ud for vejrsituationer, hvor det er meget vanskeligt at afgøre, i hvilken form nedbøren kommer ned. Bliver det som regn, slud, tøsne eller sne? Sådan er vejret lige i øjeblikket. Derfor vil man i udsigterne fra tid til anden kunne læse om flere typer nedbør.

Herunder vil vi forsøge at forklare, i hvilke situationer meteorologerne bliver ekstra udfordret, når de skal forudsige nedbørsformen. Det skulle gerne hjælpe den enkelte trafikant til at være særlig påpasselig, når der optræder forskellige nedbørsformer i udsigterne.

Temperaturen op gennem skyerne varierer, således at det normalt er varmest i bunden af skyen og koldest i toppen. Hele året, men naturligvis især om vinteren, vil skyerne være med sne i toppen. Er det er koldt nok i atmosfæren vil hele skyen være med sne. Er det varmt nok er den nederste del af skyen vanddamp/dråber.

Hvis temperaturen ved jordoverfladen er høj nok, får vi regn, og hvis luften er kold nok får vi - ikke overraskende - sne. Grænsen er hårfin for om nedbøren, når at smelte før den når ned til os.

Når vi har frostvejr, forventer vi slud eller sne, men hvis en varmfront er på vej kan vi godt opleve, at nedbøren begynder som sne og senere bliver til slud for til sidst, når varmen er slået igennem, at blive til regn. Denne situation er kun farlig, hvis overfladen bliver ved med at være kold, og den regn, der falder fryser til et islag på overfladen.

Når temperaturen ligger lige omkring frysepunktet, er det let at forstå at nedbørens form kan stå og svinge mellem regn og hvid nedbør, men når temperaturen ligger kontant over nul grader, kan det undre, når nedbøren pludselig bliver hvid. Det kan give nogle overraskende og farlige situationer i trafikken.

Når det sker, kan det skyldes to ting. Enten har en koldfrontspassage givet et pludseligt temperaturfald i bunden af atmosfæren eller også har nedbøren trukket kold luft med sig ned fra højere luftlag. Hvis det regner kraftigt eller længe kan den kolde luft fra toppen af skyen efterhånden blive trukket med ned til overfladen, og så kan snefnuggene pludselig overleve hele vejen ned til os. Derfor kan en kraftig byge godt overraske ved pludselig at give hvid nedbør, vejgrebet kan ændre sig markant på kort tid, og der er god grund til at tage toppen af farten.

Sne på kørebanen. Foto Hans Fæster.
Sne på kørebanen. Foto Hans Fæster.

I advarer på flere måder trafikanterne, når der er risiko for glatte veje. Både i ord i forbindelse med vejrudsigterne, og som grafik på hjemmesiden under 'Glatføre', hvor der findes glatføreobservationer og glatføreprognoser. Se mere i 'Værd at Vide'-boksen til højre.

Af Lone Seir Carstensen, kommunikation@dmi.dk 
© DMI, 3. december 2008.

Tilmeld dig DMI's ugentlige, elektroniske nyhedsbrev
Vejret undervejs på mobil.dmi.dk eller til iPhone eller Android
Følg DMI på Twitter
DMI's -nyheder